Model absolwenta przedszkola Montessori

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.

Wykazuje:

  • motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
  • umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).

Posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawową wiedzę o świecie

Umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
  • posługiwać się zdobyczami techniki (RTV, komputer i inne)

Rozumie, zna:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną) oraz przestrzega ww. praw i zasad

Nie obawia się:

  • występować publicznie,
  • reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywę w działaniu,
  • wyrażać swoich uczuć
Dzieci wychowane w duchu pedagogiki Marii Montessori to w założeniu osoby samodzielne, odpowiedzialne za siebie i świat, pracowite o wyraźnie ukształtowanej postawie proekologicznej i pokojowej. Przebywając w placówkach Montessori, dzieci zdobywają ogromne poczucie własnej wartości, stają się niezależne, zdobywają przekonanie, że są zdolne do uczenia się nowych rzeczy, opanowywania nowych umiejętności, rozwiązywania problemów. Uczą się działania bez przemocy oraz pokojowego rozwiązywania konfliktów: jak przewodzić, a także jak być częścią zespołu. Uczą się, jak wspierać się nawzajem.

W edukacji Montessori nauczyciel stara się przekazać dzieciom, że należą do tego świata, że są częścią czegoś większego niż one same, nie odbierając im jednocześnie poczucia własnej mocy oraz osobistej odpowiedzialności. Celem jest zaszczepienie w nich zachwytu i ciekawości świata, uświadomienie, że każde życie ma wartość i każde życie ma cel. Dzieci uczą się, że musimy odnosić się z szacunkiem do siebie nawzajem i dbać o świat, który nas otacza.

Dzieci Montessori uczą się, że ich pomysły mają wartość, a ich decyzje są ważne, że ludzie popełniają błędy, ale możemy z nich wyciągać wnioski. Uczą się, że musimy brać odpowiedzialność za nasze działania oraz – tam gdzie jest to możliwe – próbować naprawić skutki naszych błędów.

Wychowanie w duchu Montessori wykracza daleko poza zwykłe zapamiętywanie faktów i formułek oraz poza zakres zwykłego programu szkolnego.
Dzieci montessoriańskie potrafią słuchać, umieją też zadawać pytania, łatwo dopasowują się do zmian – są elastyczne w myśleniu i działaniu, rozwiązują złożone problemy, nawiązują pozytywne interakcje społeczne, przestrzegają zasad.

Komentarze zostały zablokowane.